قیمت کنسرو لوبیا چیتی با قارچ در ایران

در این سایت قصد داریم در مورد کنسرو لوبیا با قارچ،قیمت آن در بازار ایران،قیمت آن،خواص و فواید فوق العاده بالای این کنسرو و همچنین جایگاه آن در بازار ایران صحبت کنیم.

مقدمه ای در مورد کنسرو لوبیا چیتی با قارچ:

زندگی ماشینی بشر امروزی به ناچار آنان را به سمت صنعتی شدن در عصر جدید سوق می دهد . صنعتی شدن در تولید غذا امکان تهیه برخی از غذاها به صورت کنسرو را برای انسان فراهم آورده است . از جمله این غذاها ، محصول لوبیا است که با کنسرو کردن آن امکان حمل و نقل به مناطق مختلف و نیز استفاده سریع برای مصرف کننده را با خود به ارمغان می آورد . تولید کنسرو لوبیا در کارخانه های کنسرو سازی ایران نیز بسیار معمول است . در تولید این محصول از انواع مختلف لوبیای خشک بویژه لوبیا چیتی و لوبیای قرمز می توان استفاده کرد . معمولاً لوبیا را در سس گوجه فرنگی به صورت کنسرو تهیه می کنند و تولید انواع با گوشت یا بدون گوشت آن معمول است . همچنین می توان از قطعات سیب زمینی ، فلفل دلمه ای و هویج در صورت پذیرش ذائقه مصرف کنندگان در تهیه این محصول استفاده نمود.

نحوه تهیه کنسرو لوبیا چیتی با قارچ:

تهیه کنسرو لوبیا محتاج تعدادی مرحله است که با تمیز کردن و گرفتن ناخالصی ها و سنگ گیری لوبیا آغاز شده و با خیساندن و سپس پخت مقدماتی و آنزیم بری ادامه پیدا کرده و پس از آن لوبیاهای پخت خورده را در قوطی می ریزند . اما در تهیه این نوع محصول احتیاج به سس نیز وجود دارد که پس از تهیه آن طبق فرمولاسیون ، آن را گرم کرده و به صورت داغ به لوبیاهای درون قوطی اضافه می شود . پس از آن نیز قوطی ها باید هواگیری شده و برای دربندی آماده شوند . پس از دربندی قوطی ها نیز فرآیند حرارتی استریلیزاسیون بر روی قوطی ها انجام شده و سپس سرد می شود.

برای تهیه کنسرو لوبیا پس از مرحله تمیز کردن و شستن لوبیاهای خشک مراحلی به ترتیب زیر می بایست انجام شود:

1. خیساندن لوبیا (soaking):

در این مرحله محصول آب زیادی جذب می کند و گاهی وزن آن تا دو برابر وزن اولیه اش افزایش می یابد . این مرحله باعث نرم شدن بافت می شود و دمای پخت را کاهش می دهد و اگر این مرحله را انجام ندهیم وقتی لوبیا وارد سس می شود آب سس را جذب کرده و سس ظاهر تیره و خمیر مانندی تولید می کند.آبی که برای خیساندن لوبیا استفاده می شود باید از آب حاوی سختی کم یا آب سبک باشد . استفاده از آب سخت ممکن است موحب شود که زمان پخت لوبیا تا رسیدن به حالت قبل خوردن ، طولانی شود و در نهایت نیز محصولی با بافت مناسب بدست نیاید . چنانچه سختی آب در محدوده 68-154ppm باشد ، برای خیساندن لوبیا مناسب است و چنانچه سختی آب از 206ppm بالاتر باشد غالباً زمان خیساندن و زمان آنزیم بری طولانی تری لازم است،در صنعت پس از مرحله خیساندن معمولاً با استفاده از یک جریان آب که لوبیاها در آن حرکت داده می شوند ، سنگ های کوچک همراه لوبیاها با ته نشین شدن جداسازی می شوند که به این مرحله سنگ گیری یا شن گیری گفته می شود.

2. آنزیم بری (Blanching) :

در این محصول معمولاً آنزیم بری را در آب داغ انجام می دهند و بعد آب بلانچر را دور ریخته می شود که مواد مغذی محصول از بین میرود . اما از طرفی مواد قندی که قابلیت هضم مستقیم ندارد و وارد روده ی بزرگ می شود و ایجاد نفخ می کند هم از این طریق خارج می شود . مدت زمان این عملیات حدود 3 تا 8 دقیقه در آب داغ با دمای 93-82 درجه سلسیوس می باشد . باید توجه داشت که آنزیم بری بیش از حد سبب جدا شدن پوست و دو نیم شدن لوبیاها می شود . در عمل آنزیم بری باید به گونه ای عمل شود که پس از این عملیات و هنگام پر کردن لوبیاها در قوطی ، رطوبت آن ها به حدود 55-50 درصد رسیده باشد،پس از آنزیم بری آب داغ مورد استفاده در این عملیات از لوبیاها جدا می شود و بلافاصله لوبیاها با آب سرد شستشو می شوند .

3. پر کردن در ظرف (Filling) :

در صنعت عملیات پر کردن لوبیاها در قوطی ها به وسیله دستگاه پر کن انجام می شود و پس از آن ریختن سس گوجه فرنگی به صورت داغ بر روی لوبیاها ، توسط دستگاه پر کن مایعات، تکمیل می شود . مقدار لوبیایی که در هر قوطی در این آزمایش ریخته شد مقدار 220 گرم بود . در کل می توان گفت این میزان بستگی به درصد رطوبت لوبیاها دارد،در این آزمایش ما پس از آنزیم بری لوبیاها و سرد کردن آنها ، به وسیله قاشق لوبیاها را درون قوطی ها ریختیم و سعی شد که در هر قوطی میزان 220 گرم لوبیا گنجانده شود.در کل تعداد قوطی هایی که در این آزمایش استفاده شد 17 عدد بود . پس از وارد کردن لوبیا به قوطی ها عملیات درست کردن سس انجام شد.

4. تهیه سس (preparation of sauce ) :

برای تهیه سس، ابتدا طبق فرمولاسیون مواد اولیه وزن و آماده شد . پس از آن دیگ دو جداره پخت آماده شد و آب به همراه رب درون دیگ ریخته شد و پس از آن نیز بقیه مواد اضافه شدند . نکته قابل توجه این بود که می بایست نشاسته را با شکر مخلوط کرده و سپس اضافه کنیم تا بین ذرات نشاسته فاصله افتاده و نشاسته به صورت کلوخه شده در نیاید . نشاسته ای که در فرمولاسیون استفاده می کنیم برای حفظ قوام مواد غذایی و ثبات آنها در طی فرآیند دمایی در دمای بالا موثر است و در بهبود و کیفیت بافت میوه ها و سبزی ها نقش مهمی دارد . از نشاسته گاهی برای حفظ طعم و مزه ی محصول نیز استفاده می گردد . بدیهی است که چون نشاسته از منابع مختلف در دسترس صنایع کنسرو می باشد ، ویژگی های متفاوتی را از خود بروز می دهد . در انتخاب نوع نشاسته ابتدا مورد کاربرد آن باید مشخص شود . شکر نیز برای فرمولاسیون قسمت های مایع قوطی های کنسرو و همچنین تغییر طعم و مزه آنها استفاده می گردد . به علاوه شکر موجب تشدید اثر مواد موثر در طعم و بو در محصول می گردد . گاهی وجود شکر در فرمول موجب بهبود رنگ و تردی محصول می شود،از نمک نیز به عنوان چاشنی در اغلب غذاها به ویژه فرآورده های گوشتی و سبزی ها به منظور افزایش پذیرش آنها توسط مصرف کننده استفاده می شود.

5. بستن درب قوطی ها (Seaming) :

پس از خارج کردن گازها می بایست سریعاً درب قوطی ها را بست . این کار در کارخانه ها به وسیله دستگاه در بند اتوماتیک انجام شده ، اما در پایلوت بخش با استفاده از دستگاه در بند دستی ، یک به یک درب تمام قوطی ها بسته شد و برای مرحله بعدی که فرآیند دمایی و استریلیزاسیون محصول بود آماده شد.

مواد لازم برای تهیه خوراک لوبیا چیتی و قارچ:

200 گرم لوبیا چیتی خام،200 گرم قارچ،1 عدد فلفل دلمه ای،2 الی 3 قاشق غذاخوری پیاز داغ،3 قاشق غذا خوری رب گوجه فرنگی،1 قاشق مربا خوری پودر گلپر در صورت تمایل،نمک، فلفل و زرچوبه به مقدار لازم،

طرز تهیه خوراک لوبیا چیتی با قارچ:

۱. لوبیاهارو از شب قبل خیس میدیم.

۲. لوبیاها رو تو دیگ مورد نظر میریزیم و آب میریزیم تا روشو بپوشونه و پیازها رو هم میندازیم توش و نمک میزنیم و میذاریم بمونه تا لوبیا کاملا بپزه.

۳. وقتی لوبیا پخت بهش جو پرک و پیاز داغ رو اضافه میکنیم.

۴. قارچ هارو جداگانه تفت میدیم و بعد به خوراک لوبیا اضافه میکنیم و میذاریم باز یکم بپزه.

۵. حالا رب رو اضافه میکنیم (من همیشه رب رو جداگانه با روغن تفت میدم هم طعم بهتری میده به غذا هم رنگ بهتری).

۶. میذاریم کاملا بپزه و جا بوفته و نمک و فلفلش رو اندازه میکنیم.

 

ارزش تغذیه ای و خواص لوبیا چیتی برای سلامتی و درمان:

۱. منبعی سرشار از فیبر

مصرف غذاهای سرشار از فیبر فواید بسیاری دارد، مخصوصا زمانی که شما آنها را به صورت روزانه مصرف‌می‌کنید. اما یکی از فواید برتر مصرف این غذاها این است که می‌توانید برای همیشه با یبوست خداحافظی کنید. بله، این فقط یکی از فوایدی است که می‌توانید از مصرف لوبیاچیتی به‌دست بیاورید. فیبر برای بدن انسان ضروری است، مخصوصا برای دستگاه گوارشی، اما برای افرادی که برنامه رژیم غذایی دارند نیز عالی است.

2. سلامت دستگاه گوارش را افزایش‌می‌دهد

چیزی که برای یک دستگاه گوارش سالم نیازدارید چیز زیادی نیست به‌جز مقدار کافی فیبر. فیبر حل‌نشدنی مسئول دفع کامل مواد غیرضروری روده از دستگاه گوارش است. بدون آن، بعضی از مشکلات معده به‌وجود می‌آیند.

3. خطر حمله قلبی را کاهش‌می‌دهد

دلایلی وجوددارد که بنابر آن‌ها، لوبیاچیتی برای قلب عالی است و می‌تواند خطر حمله قلبی را کاهش‌دهد. لوبیاچیتی سرشار از فیبر، فولات و برخی مواد معدنی مانند پتاسیم و منیزیم است. فولات در پایین‌آوردن سطح یک ترکیب خاص به نام هومسستین ضروری است. هموسیستئین عامل افزایش خطر حمله قلبی است.

4. سلامت عروق و رگ‌ها را افزایش‌می‌دهد

عروق و رگ‌های سالم به‌طور قابل توجهی بر وضعیت قلبی‌عروقی شما تاثیر می‌گذارند. میزان منیزیم موجود در لوبیاچیتی برای آرام‌کردن عروق و رگ‌های شما عالی است زیرا یک مسدود کننده کانال کلسیم است. این وضعیت، به افزایش جریان خون کمک‌کرده و فشار کمتری را به عروق، رگ‌ها و البته قلب واردمی‌کند.

5 برای مادر شیرده توصیه‌می‌شود

کار مادر فقط دوران بارداری نیست، پس از اینکه مادر کودکی زیبا را به‌دنیا آورد، دوران شیردهی آغازمی‌شود..برای تولید شیر کافی، یک مادر باید غذاهای مغذی مصرف‌کند. لوبیاچیتی حاوی نوع خاصی ویتامین B است که برای مادر شیرده ضروری است.

کنسرو لوبیا چیتی با قارچ امروز در قوطی هایی با وزن های مختلف بسته می شود و با قیمت های میانگین بین 3500 الی 7500 در بازار عرضه می شود.

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.

نظرتان را ثبت نمایید.

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما
تماس بگیرید